Is uw bedrijf voorbereid op cybercriminaliteit?

Het zal niemand ontgaan zijn: vorige week werden zeker 150 landen getroffen door een cyberaanval van enorme omvang. Ook in Nederland was het raak. Vooral bedrijven kregen te maken met het computervirus. Wat kunnen bedrijven doen om te voorkomen dat zij slachtoffer worden van deze vorm van criminaliteit?

Wereldwijd werden vele bedrijven en organisaties geconfronteerd met de heftige gevolgen van cybercriminaleit. Wat is er precies gebeurd? Computers werden geïnfecteerd met het programma WannaCry, dat de toegang tot de computers afsluit. Daardoor hadden bedrijven niet langer toegang tot hun eigen bestanden. Doordat het virus bestond uit een unieke combinatie van ransomware en een wormvirus, werden vrijwel alle computers getroffen die op hetzelfde netwerk zijn aangesloten als de geïnfecteerde computer. Hierdoor was de impact immens.

Gevolgen cyberaanval
Niet alleen bedrijven werden getroffen, ook allerlei instanties en organisaties werden het slachtoffer. Diverse Britse ziekenhuizen hadden bijvoorbeeld niet langer toegang tot hun computers waardoor patiënten niet geholpen konden worden. In Nederland kampte parkeerbedrijf Q-park met problemen door de cyberaanval. De oplossing volgens de hackers? Losgeld betalen. Uiteraard is dat geen oplossing waar ondernemers op zitten te wachten. Inmiddels is de digitale beveiliging scherp aangepast en lijkt alles weer op de rit, maar het gevaar voor een nieuwe aanval is nog niet geweken.

Cybercriminaliteit in Nederland
Gezien de grootte van de cyberaanval viel de schade in Nederland nog mee. Toch zijn er ook in ons land nog veel bedrijven niet op de hoogte van de gevaren van een cyberaanval. Volgens cijfers van het CBS vindt 83% van de Nederlandse ondernemers niet dat ze volledig voorbereid zijn op cybercrime. 55% kent zelfs de gevaren niet en 39% heeft geen digitaal beveiligingsplan. Om het hackers niet te makkelijk te maken, zijn sterke wachtwoorden noodzakelijk. 33% van de ondernemers heeft hier echter niks over afgesproken met zijn personeel. Eenzelfde percentage van de ondernemers heeft niets vaststaan over omgang met klantgegevens.

Tips om een cyberaanvallen te voorkomen
Ook in ons land kan de digitale beveiliging dus sterk verbeterd worden. Wat kunt u als ondernemer doen om de kans op deze vorm van criminaliteit te minimaliseren? We geven 10 tips:

  1. Zorg voor goede antivirus software.
  2. Installeer regelmatig software-updates.
  3. Gebruik sterke wachtwoorden.
  4. Open geen berichten en bestanden van verdachte afzenders: controleer altijd de afzender.
  5. Klik niet zomaar op vreemde links.
  6. Controleer altijd de URL en het certificaat: een slotje voor de URL toont aan of het een SSL beveiligde website is.
  7. Bespreek de risico's met uw personeel.
  8. Maak afspraken over de omgang met klantgegevens.
  9. Denk na over een mogelijke verzekeringsdekking, eventueel in overleg met een adviseur.
  10. Evalueer regelmatig of de aanpak het gewenste resultaat heeft.

Uit de aanval van afgelopen weekend blijkt maar weer hoe belangrijk het is om de digitale beveiliging op orde te hebben. Bent u goed voorbereid? Weet u bijvoorbeeld hoe veilig u en uw klanten online zijn? Doe de Veilig Online Ondernemen Check en ontdek hoe uw onderneming ervoor staat op het gebied van online veiligheid.

Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Op Finfin van Adfiz kunt u oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.



22-05-2017
Onze website plaatst geen tracking cookies. Geïntegreerde (social) media als Facebook, YouTube of AddThis kunnen bij gebruik ervan dat wel doen.

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Wij plaatsen uitsluitend functionele cookies voor een optimale werking van de website. Bij uw volgende bezoek worden de cookies gebruikt om u te herkennen en dat maakt een volgend bezoek aan onze website gemakkelijker.

Cookies van derden

Bij de cookies die via onze website worden geplaatst, kunnen cookies van andere partijen zitten. Deze cookies meten bijvoorbeeld het gebruik van onze website. Deze zogenaamde statistische cookies geven ons inzichten waarmee wij onze website vervolgens verder kunnen optimaliseren om zo de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Deze inzichten gebruiken wij uitsluitend ten behoeve van onszelf en er worden geen gegevens gedeeld met derden zoals bijvoorbeeld Google.

Verder treft u buttons aan van bijvoorbeeld Addthis, Facebook, Twitter of LinkedIn. Met deze buttons kunt u informatie van onze website delen. Ook is het mogelijk dat er video's van YouTube op onze website staan of applicaties van andere partijen. Hiervoor worden cookies geplaatst vanuit deze (social) media. Wij hebben daar geen invloed op. Wilt u hier meer over weten? Lees dan de privacyverklaringen van deze (social media)kanalen. Daarin staat wat zij met de (persoons)gegevens doen die zij via dit soort cookies verwerken.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.

Top