Op een dag stopt u als ZZP'er met uw bedrijf. Omdat het kan, of omdat het moet. Wat de reden ook is, u zal de zaak goed moeten afwikkelen. Welke 5 stappen zet u?
1. Informeer uw klanten en hef uw website op
Klanten zijn uw bestaansrecht. Als u zakelijk ophoudt te bestaan, laat u klanten achter. Informeer ze daarom tijdig en goed. Geef ze eventueel een alternatief voor uw producten of dienstverlening. Kondig de bedrijfsbeëindiging ook ruim van te voren aan op uw website en social media. Hef pas aan het eind van het hele proces de domeinnaam van uw website en uw zakelijke accounts op.
2. Schrijf u uit bij de Kamer van Koophandel
Schrijf u uit bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Dat kan met een formulier via de website kvk.nl. Uw onderneming is dan niet meer als zodanig geregistreerd. De Kamer van Koophandel geeft automatisch uw uitschrijving aan de Belastingdienst door. Die stuurt u een schriftelijke bevestiging. Controleer of u deze ook krijgt toegestuurd. Zo niet, dan moet u de bedrijfsbeëindiging nog zelf doorgeven.
3. Zeg uw bedrijfsverzekeringen, contracten en abonnementen op
Arbeidsongeschiktheidsverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandverzekering: deze en andere lopende bedrijfsverzekeringen kunt u stopzetten. Dat geldt ook voor zakelijke abonnementen en contracten voor bijvoorbeeld (kantoor)huur, lease, telefonie en internet. Doe het tijdig en zie niets over het hoofd. Kosten kunnen immers doorlopen en voor onterecht zakelijk gebruik kunt u een naheffing krijgen.
4. Sluit uw administratie af
Sluit de administratie van de onderneming af. Dien de jaarstukken tot en met de bedrijfsbeëindiging zo snel mogelijk in. Doe een slotaangifte omzetbelasting. Met de belastingdienst rekent u af voor alle belastingsoorten. De oudedagsreserve zal bijvoorbeeld voor de inkomstenbelasting worden afgerekend. En over goederen die naar privégebruik gaan, zoals een computer, moet alsnog btw worden betaald.
5. Bewaar de administratie
De bewaarplicht voor uw administratie is 7 jaar. Bij onroerend goed is de bewaarplicht zelfs 10 jaar. Bewaren mag fysiek, maar ook digitaal.
Natuurlijk stopt u pas met uw bedrijf als u alle voor- en nadelen goed hebt overwogen. Heeft u al nagedacht aan het leven ná het ondernemerschap? Komt u in aanmerking voor een uitkering? Schrijf u dan vooral nog niet uit bij de Kamer van Koophandel. Oudedagsreserve, stakingsaftrek? Fiscaal valt er vaak veel te verrekenen. Regel de zaken tijdig en in hun juiste volgorde. Vooral: laat u goed adviseren over de effecten, zowel zakelijk als privé!
Inzicht is de belangrijkste succesfactor bij het nemen van financiële beslissingen. Op Finfin van Adfiz kunt u oriënteren en informeren voor het nemen van deze beslissingen.